Solex weetje!
Wist je dat de Nederlandse Solex exemplaren, net als de Franse, zwart zijn? Er zijn in Nederland ook groene Solexen geweest en de Solex Ami in het blauw. De groene Solex Economy was lager geprijsd.
De geschiedenis van de Solex
Maurice Goudard en Marcel Mennesson startten in 1905 in Frankrijk een kleine fabriek voor kleine motoronderdelen.
In 1918 maakte men een fiets met een hulpmotor boven het achterwiel. Daarna werd de fabriek vooral bekend door de expertise in carburateurs voor automobielen. Naast de carburateurs is het bedrijf van Maurice en Marcel vooral bekend geworden door de rijwielen met hulpmotor.
In 1946 begon de fabriek, onder de naam Vélosolex S.I.F.A.C., Courbevoie, Seine, met de productie van 45 cc Clip-on motoren en bromfietsen. Het bekendst werd de kleine bromfiets met een motorblokje dat via een wrijvingswiel het voorwiel aandrijft.
Marcel Menesson had het voorgevoel dat er na de 2e wereldoorlog weinig vraag naar auto’s zou zijn. Toen ontwikkelde hij een nieuw hulpmotortje dat boven het voorwiel werd geplaatst. In 1941 werden er dertig prototypes op bestaande fietsen gebouwd. In 1942 volgde er een serie die al het beroemde zwanenhalsframe had. De introductie van de Solex vond in 1946 plaats. Hoewel het blokje in de loop der jaren werd verbeterd bleef het in principe gelijk aan het eerste type 129.
Solexvélo kreeg verschillende eigenaren, waaronder Renault en Motobécane. Motobécane ging in 1982 failliet en Yamaha nam in 1983 het bedrijf over en veranderde de naam in MBK.
In 1996 kocht een Franse importeur zestig procent van de aandelen en het merk verhuisde naar Cyclon in Hongarije. In Hongarije en in Dong Tian in China wordt het type 3800 uit 1966 nog steeds gebouwd.
In 2005 werd het merk Solex nieuw leven ingeblazen door het Franse bedrijf Mopex. Zij produceren de oude modellen opnieuw. Om juridische redenen onder de merknaam Black ’n Roll.
In Hongarije en in Dong Tian in China wordt het type 3800 uit 1966 nog steeds gebouwd onder de merknaam Black ’n Roll.
In Nederland werden Solex-bromfietsen van 1948 tot 1969 in licentie gebouwd door de Productiemaatschappij Van der Heem NV in haar Eerste Nederlandse Autorijwielen Fabriek (ENAF), aan de Laakweg 142 in Den Haag. Solex werd In Nederland verkocht door R.S. Stokvis & Zonen.
In 2005 ontstond commotie in de Nederlandse Solexwereld vanwege het verplichte bromfietskenteken. Oude Solexen waren van oorsprong bromfietsen en mochten niet op het fietspad rijden. Gelukkig werd het gebruik van het fietspad vaak oogluikend toegestaan door de politie zodat er eigenlijk geen echt probleem was. Met het bromfietskenteken zou door de kleur van de kentekenplaat precies zichtbaar worden welke Solex een bromfiets en welke een snorfiets was en dus wel op het fietspad mocht rijden. In februari 2006 werd bekend dat Solexen gebouwd voor 1974 tijdelijk kosteloos en zonder keuring omgezet konden worden naar snorfiets. Op het kenteken staat bromfiets, maar omdat daar ook staat dat de maximale snelheid 25 km per uur is, is het dus toch een snorfiets.
Tegenwoordig zijn er in Nederland nog maar weinig mensen die op een Solex rijden. Echter is er wel een groot aantal Solex verhuurbedrijven waar je een Solex rit kunt maken.
Wil je zelf ervaren hoe het is om op een originele Solex uit 1964 te rijden? Bij Have Fun Events in Voorhout in de Bollenstreek kun je originele Solexen van het model Oto, 3800 en 5000 huren.